Chefskonsultens blogg

Om sådant som påverkar oss som ledare och som människor

Kurs: Ny som chef – Ny som ledare

Många frågar mig hur det kommer sig att Chefskonsulten kan hålla så låga priser. Svaret är enkelt. När jag arbetar för de stora utbildningsföretagen begär de nästan det dubbla priset för att själva tjäna en slant. Då blir kurserna betydligt dyrare. Här kommer nu Chefskonsultens erbjudande utan mellanhänder DIREKT till Er. Ny som chef – Ny som ledare (digitalt via zoom under tre halvdagar) Dag 1: Måndagen den 2 oktober,  kl 13.00 – 16.00...

Ledarskapstips: Om du blir chef över dina tidigare kollegor

Om du har blivit chef för dina tidigare kollegor är det viktigt att reda ut förväntningar och roller. Chefsjobbet är ett yrke i sig, som det tar tid att lära sig. I kontakten med medarbetarna är du fr om nu ALLTID chef, vilket påverkar er kommunikation. Minns fortfarande mannen som hade blivit chef för sina tidigare arbetskollegor. Han var mycket ledsen, då vi sågs. Han hade alltid uppskattat småsnacket i kafferummet, men nu när...

Chefskonsultens ledarskapskurser under hösten 2023

Under hösten kommer Chefskonsulten erbjuda två ledarskapsutbildningar. Den ena kursen är för nya chefer och ledare och utgår ifrån kursledarens bok ”Ny som chef-Ny som ledare”, Liber. Den andra kursen ”Hållbart ledarskap” är för er som har minst 1 1/2 års erfarenhet av ledarskap. Här arbetar vi med oss själva som redskap i ledarprocessen. Kursen består av både praktiska och teoretiska övningar. Den förstnämnda kursen är digital och den andra är fysisk. Kursen ”Ny...

Ledarskapstips: Lär dig skilja på professionell, privat och personlig

Det finns inga tydliga gränser mellan professionell, privat och personlig, men i coachning och utbildningar brukar jag säga följande: ”Du kan inte vara mer personlig som ledare än att du i alla lägen kan få legitimitet av de som du leder”. Ordet Professionell härstammar från latinets professio, som betyder uppgift, yrke. Vilket innebär att man som ledare ska agera på ett sätt som gynnar verksamhetens målsättning. Dessutom ska du leda medarbetarna på ett professionellt...

Ledarskapstips: Undvik stress – Planera din tid

Jag går just nu på en utbildning för att skaffa mig nya kunskaper. Det är viktigt för mig att vara uppdaterad och utvecklas. Dessutom blir jag påmind om hur det är att vara deltagare i en grupp, och inte alltid vara den som leder. Deltagarna i gruppen talar mycket om hur stressade de är och att det är därför de inte hinner med hemuppgifterna på kursen. På ett zoom möte berättar en av kurskamraterna...

Ny som chef – Ny som ledare (digitalt eller fysiskt)

Det är både roligt, utmanande och varierande att arbeta med ledarskap och få vara med och påverka utvecklingen av verksamhet och människor. Den här kursen fungerar som ett direkt stöd för dig som är ny i rollen som chef eller ledare, och bygger på kursledarens bok ”Ny som chef – Ny som ledare”. Utgiven av bokförlaget Liber. Kursen vänder sig till dig som är ny i din roll som arbetsledare eller arbetat mindre än...

Reflektera över din ledarroll tillsammans med andra

Jag undrar hur många gånger som jag under de senaste femton åren tänkt ”Varför ingick jag inte själv i något Chefsnätverk, då jag var anställd för att leda andra människor?” Men på den tiden var det inte lika vanligt som idag att chefer fick stöd i sin ledarroll. Sedan många år driver Chefskonsulten tre – fyra öppna Chefsnätverk i Stockholm. Varje grupp består av sju – nio deltagare och vi träffas en halvdag i...

Veckans ledarskapstips: Lär dig hantera ditt ”Gråjobb”!

Jag leder tre chefsnätverk. På ett av dem började en av deltagarna prata om gråjobb. Hur viktigt det var att även ta itu med dem. Vi var många som undrade vad gråjobb var. Hon förklarade då att gråjobb är för henne de där arbetsuppgifterna man helt enkelt bara måste göra, men som man helst skulle vilja slippa för de ger ingen energi, utan tar bara energi från oss. Jag tyckte att begreppet var bra...

Veckans ledarskapstips: Konflikthantering

Någonting av det svåraste du kan göra som ledare är att själv hantera en konflikt som har eskalerat. En konflikt där principen  ”Om du inte är med mig, så är du emot mig” gäller. I de fallen sprids konflikten snabbt till övriga i arbetsgruppen. Och det bästa du kan göra är att ta hjälp av någon konsult som kan konflikthantering. Vi pratar idag inte om konfliktlösning längre, utan om konflikthantering. För det är precis...